تهران، خیابان ستارخان، ایستگاه دریان نو، پلاک 319

p5 1 scaled - نمایندگی رسمی سرامیک البرز

نحوه استفاده از سونا و جکوزی

تعریف سونا: سونا در هر شکل و نوع آن عملاً انواع استفاده و بهره برداری از هوای گرم است.
انواع سونا
1- سونا خشک
2- سونا بخار
3- حوضچه آب داغ
4- جکوز
تأثیر استفاده از سونا
جسمانی: هم زمان با گرم شدن تدریجی بدن، گرمای محیط را خون از سطح بدن به خود گرفته و  به قسمت­های درونی منتقل می­کند. این جریان پیوسته تا جایی ادامه می­یابد که گرمای بدن به اوج می­رسد و به محض آن که عمل تعریق شروع شود، درجه حرارت بدن پایین می­آیدو موجب دفع سموم مختلف بدن می­شود.

سونا سبب تحریک و تهیج سلسله اعصاب و غده­ها شده و در اثر انقباض و انبساطی که بوجود می­آید، خود نوعی ورزش عمومی برای اندام­های داخلی بدن می­باشد .
روانی: در ایجاد حالاتی از نشاط و انبساط خاطر، خوشنودی، بهبود افسردگی و پژمردگی مؤثر است و هم چنین در افزایش فعالیت سلول­های ذهنی مؤثر است.
نحوی استفاده از سونا
مدت: توصیه می­شود از کل زمان استفاده از استخر 75% اول به شنا کردن اختصاص یابد و 25% وقت مابقی به استفاده از سونا اختصاص داده شود. مدت زمان استفاده از سونا برای افراد تازه کار 5 تا 6 دقیقه در جلسات بعدی تا 15 دقیقه و برای افراد سالمند بیش از 5 دقیقه توصیه نمی­شود.


مراحل استفاده


1- شستشوی بدن با آب گرم و صابون پیش از ورود به سونا به دلیل این که عمل تعریق بهتر صورت گیرد و بوی چرک و آلودگی­های سطح بدن بر اثر گرما متصاعد نشود.


2- استفاده از حوله مستطیل شکل و بلند به طوری که فرد روی حوله بنشیند تا حوله قطرات عرق را به خود جذب کرده در غیر این صورت موجب انتشار بوی بد در فضای اطاق خواهد شد.


3- نوشیدن یک لیوان آب قبل از ورود به سونا به جهت پیشگیری از بروز هرگونه عارضه و بهره­مندی کامل از خواص سونا.


4- گرمای محیط سونا و یا مدت زمان استفاده از سونا باید به گونه ­ای باشد که موجب عرق کردن بیش از حد نگردد؛ چرا که تجمع بیش از حد مواد زائد روی پوست، باعث صدمه به آن و بوی بد و ناخوشایند می­شود.


5- عرق نکردن نیز موجب تراکم سموم مختلف در بدن شده و بی­تردید سلامت فرد در معرض خطر قرار می­گیرد.


6- برای هماهنگ کردن تدریجی بدن با حرارت سونا بهتر است به محض ورود چند دقیقه در سکوی پایین و بعد سکوی دوم و در پایان از سکوی آخر استفاده نمود.


 مرحله پایانی استفاده از سونا:


1- بعد از سونا باید زیر دوش آب ولرم رفت تا عرق پاک شود.


2- برای خنک کردن بدن از دوش آ ب سرد استفاده شده و یا از حوضچه آب سرد استفاده می­گردد. توجه شود، از حوضچه آب سرد بیش از  2 یا 3 بار به شکل غوطه خوردن استفاده نگردد. زیرا حرارت بدن به سرعت پایین آمده و عوارض نامطلوبی مانند انقباض عضلانی، سرما خوردگی و لخته شدن ذرات چربی در رگهای بدن می­گردد.


3- مرحله بعد از سرد کردن؛ زمان استراحت به مدت 10 تا 15 دقیقه روی سکو یا صندلی به طوری که پاها کمی بالاتر از سطح بدن قرار گیرد. در سکوت و آرامش کامل.


 نکات قابل ملاحظه


1- مبتلایان به بیمار صرع و دیابت مجاز به استفاده از سونا نمی­باشند.


2- فرادی که بیماری ریوی، تنگی نفس و قلب ضعیف دارند باید زیر نظر پزشک متخصص با رعایت توصیه­های او از سونا استفاده کنند.


3- در هنگام استفاده از سونا در صورتی که عوارضی نظیر سر درد، سر گیجه، رخوت بیش از حد، تپش قلب غیر عادی رخ دهد باید بلافاصله سونا را ترک نمود.


4- در هنگام غوطه­ور شدن در حوضچه آب سرد باید سر و تمام بدن در زیر آب قرار گیرد در غیر این صورت اختلاف دما بین سر و تنه اختلالاتی را بوجود می­آورد.


5- خوردن تغذیه و نوشابه گازدار پیش از سونا و در میان دفعات کار اشتباه است.


6- قبل و  بعد از سونا نباید سیگار کشید.


7- ورزش و نرمش در هنگام سونا به هرشکل که باشد، اشتباه می­باشد.


8- بلافاصله بعد از صرف غذا و با معده پر نباید از سونا استفاده نمود.


 ویژگی سونای بخار


سونا بخار علاوه بر دارا بودن فایده­های سونای خشک موجب پاک شدن شش­ها، سینوس­ها و مجاری تنفسی و تلطیف پوست بدن می­شود. مدت هر بار توقف در سونای بخار بسته به ظرفیت و استعداد اشخاص از 10 تا 15 دقیقه می­باشد.

وجود شیر آب سرد در اتاق سونای بخار این امکان را می­دهد که فرد هر چند دقیقه یک بار دست و صورت خود را با آب سرد خنک کند تا به تواند مدت معلوم را در بخار سوزان سونا بنشیند.


جکوزی


ماساژ در زیر آب از روش­های درمانی بسیار مؤثر در رفع درد عضلات، مفاصل و استخوان­ها می­باشد. استفاده کنندگان از جکوزی در داخل حوضچه قرار می­گیرند و اعضاء بدن خود را به تناوب در  مسیر فواره­های زیر آب قرار می­دهند. بعد از خروج از جکوزی باید مدتی استراحت نمود تا بدن به حالت اولیه برگشت نماید.

2560 1707 مدیر ارشد

دیدگاهی بنویسید

4 × یک =

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم