تهران، خیابان ستارخان، ایستگاه دریان نو، پلاک 319

p10 2 - نمایندگی رسمی سرامیک البرز

آشنایی با آبنماها

به مجموعه فواره و آب راکد یا متحرکی که باعث زیبایی پارک و میدان و فضای سبز شود، آبنما می گویند که یکی از بهترین ساختارهای فضای سبز است.

p10 1 - نمایندگی رسمی سرامیک البرزآبنما در فضای سبز با ایجاد صدای آب ،افزون بر زیبایی فوق العاده و ایجاد آرامش،در تلطیف و پاکیزه سازی هوا نیز بسیار مؤثر بوده بنابراین از آبنما در مراکز پرجمعیت شهرهایی که دارای آلودگی هوا هستند و کلان شهر ها می باید بیشتر استفاده کرد.

آب در پارک‌ها و باغ‌ها به هر یک از صور مختلف، خود به نحوی در متعادل کردن درجه حرارت هوا، تامین رطوبت نسبی برای گیاهان و ایجاد طراوت، موثر است. مجموعه این عوامل از یکنواختی و خشکی محیط می‌کاهد.

آبنمایکی از قدیمی ترین اجزاء معماری در ایران می باشد ، قدیم از آبنما تنها در باغ ها و کاخ ها و میادین شهر استفاده می شد ولی امروزه و با ساخت آنها در اندازه و ابعاد مختلف این عنصر معماری منظر به درون خانه ها و آپارتمان های ما راه پیدا کرده است.

امروزه این سازه را در لابی آپارتمانها ، رستورانها ، هتل ها ، ادارات وحتی درون منزل می توان مشاهد کرد که به زیبایی این مکان ها افزوده است.

این سازه از گذشته با فرهنگ ایران عجین شده است شاید هم این مسئله به دلیل این است که ایران کشور کم آبی است و همیشه انسانها به طرف آب جذب می شوند. همواره آب نشانه ای از پاکیزگی، روشنایی و آرامش دهنده روح و روان انسان است، گذشته از ظاهر آب صدای آب هم روح آدمی را جلا می دهد و این مسئله ای است که ما در زندگی ماشینی امروز بسیار به آن احتیاج داریم.

فواره ها خود دارای انواع مختلفی مانند جهنده ، ریزشی و پرتابی می باشند که عمدتآ این فواره ها را به وسیله نور پردازی جذاب تر و دیدنی تر می کنند.

نوع طبیعی این سازه،  آبشار و جوی بار می باشد، نوع طبیعی این سازه جذابیت خاصی برای مردم دارد زیرا برای آنها طبیعت را تداعی می کند. نوع دیگر آبنماهای مدرن هستند که آب را به صورت دیواره ای از بالا به پایین روانه می کنند که امروزه از این سازه بسیار استفاده می شود.

این نکته را هم باید بدانید به دلیل اینکه در این سازه ها  آب در یک مدار بسته جریان دارد اتلاف آب بسیار پایین است و به راحتی و بدون ترس از هدر رفتن آب می توان از آنها استفاده کرد.

انواع مختلف :

آبنما معمولی

این نوع دارای یک مخزن آب است که به صورت مداوم آب از آن به بالا پمپ می‌شود و از لوله ها و یا دهانه ها به شکل زیبا و منظرم به پایین ریخته میشود.

آبنما معلق یا آبشارها

این نوع ، آب را به شکل آبشار از ارتفاعی به پایین جاری می کند و این جریان آب باعث ایجاد صدا و منظره‌ای زیبا می‌شود.

آبنما تزئینی و مجسمه‌دار

این نوع معمولا از مجسمه و یا اشکال هنری در وسط آبنما استفاده می شود و آب از آن به پایین می چکد.

آبنما مدرن

در آبنما مدرن از تکنولوژی‌های پیشرفته برای ایجاد جریان آب و نورپردازی استفاده می شود. به عنوان نمونه آبنماهایی که با ال‌ای‌دی‌ها یا پروژکتورها ترکیب شده‌اند تا تأثیرات نوری و رنگی جالبی ایجاد کنند.

آبنماهای مینیاتوری

این نوع به دلیل اندازه‌شان کوچک‌تر، معمولاً در مکان‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان یک عنصر دکوراتیو به شمار می‌آیند.

مزایای این سازه شامل ایجاد آرامش در محیط، جذب پرندگان و موجودات دیگر به محیط، و ایجاد جلوه های زیبایی است. همچنین، طراحی و تناسب آبنماها با معماری و محیط اطراف آن نیز به عنوان یک هنر محسوب می‌شود.

2106 1472 مدیر ارشد

دیدگاهی بنویسید

پنج × چهار =

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم